Als online ondernemer ben ik steeds op zoek naar nieuwe technieken. In het bijzonder naar manieren om nieuwe klanten aan te trekken.
In dit artikel neem ik enkele deals sites onder de loep. Hierbij formuleer ik een antwoord op enkele van mijn initiële vragen:
- Is dit wel iets voor elke zaakvoerder? Of werkt dit beter in welbepaalde sectoren?
- Haal ik er iets uit? Is dat dan louter financieel?
- Komen de klanten wel terug of trek je enkel mensen aan zijn die uit zijn om deze éénmalige deals?
In dit artikel is het niet te bedoeling om een vergelijking te maken tussen de verschillende deal sites.
Wat zijn ‘Deal Sites’?
Via deal sites kan je als zaakvoerder jouw diensten en/of producten promoten. Zoals de naam het doet vernoemen verwacht de uiteindelijke koper een deal.
Als aanbieder zal je dus niet jouw standaardprijzen hanteren maar zal je met een straffe deal uit de hoek moeten komen.
Enkele voorbeelden?
- 3 gangen keuze menu voor 17€ (65% korting)
- privé-sauna arrangement voor 89€ (51% korting)
- basis cursus golven voor 49€ (57% korting)
- Website Audit voor 35€ (51% korting)
- …
Waarom werkt dit?
De meeste van deze sites creëren een vorm van schaarste. Bijvoorbeeld “Slechts 5 uur om van deze deal te kunnen genieten” of “Nog maar slechts 5 producten in voorraad”. Zulke schaarsheid zorgt er (psychologisch) voor dat mensen extra gestimuleerd worden om snel te handelen. En idealiter in te gaan op de deal.
Mensen zijn daarnaast ook gewoon dol op deals.
Hoe werkt het ?
Deal sites zijn in feite online platformen die vraag een aanbod samenbrengen. Als aanbieder van een deal (product of dienst) hoef je niet druk te maken om jouw deal te promoten bij nieuwe potentiële klanten. Dit wordt gedaan door de deal site zelf. De meeste helpen jou ook met het opstellen van een goede pakkende tekst en voor professioneel ogende foto’s? Uiteraard verwachten ze in ruil wel een commissie. Dit is een deel van het bedrag dat de uiteindelijk koper heeft betaald.
Voorbeelden
Het spel van de getallen
Uiteindelijk is het een wat men in het Engels een “numbers game” noemt. Of anders gezegd: de statistiek moet zijn werk doen. Ik verklaar mij nader: stel dat je erin slaat om 50 producten te verkopen. Met die verkopen draai je “break even”: je houdt er geen winst aan over maar ook geen verlies, misschien heb je er hooguit wat tijd mee verloren. Stel dat er van die 50 nieuwe kopers slechts 5 op een later tijdstip nog eens iets van jou kopen en van die 5 is er zelfs één koper waarmee je een lange termijn relatie kan opbouwen en die je op jaarlijkse basis 5.000 euro oplevert.
Je doet misschien geen winst als je het puur per klant bekijkt MAAR globaal gezien levert dit voor jou wel degelijk iets op. 5 aankopen mét winst en één loyale klant.
Geef jouw naambekendheid een boost
Zelfs al levert één actie je misschien financieel weinig of niets op, je mag de branding factor niet vergeten. Als mensen met jouw zaak in aanraking komen en hun ervaring zijn meer dan gedacht: wees dan maar gerust dat die mensen met veel plezier reclame voor jou gaan maken.
Met andere woorden: door gebruik te maken van deal sites werk je niet alleen aan jouw handelsmerk maar je kan er ook ambassadeurs mee creëren.
Werkt dit wel voor mijn sector?
Dit hangt af van een aantal zaken. Laten we dit toelichten aan de hand van enkele concrete voorbeelden.
Als sauna-aanbieder kent Paul kalme en drukke periodes. In de kalme periodes maakt hij vaak gebruik van deal sites om zo de ‘verloren’ tijdsloten op te vullen. Immers zijn vaste kosten blijven toch min of meer doorlopen. Hij heeft dus liever dat de sauna continu gebruikt wordt ook al is het dan niet continu aan dezelfde winsten.
Jan gebruikt dit concept dus om kalmere periodes op te vangen
John is restauranthouder. Hij merkt wel dat er veel kopers zijn die uit zijn op enkel de deal (en later niet mee r terugkeren).
Als aanbieder van golf cursussen is Francis zeer tevreden met deal sites. Immers hij verkoopt een basiscursus als deal. Nadat de koper enthousiast is over deze introductielessen, zal hij (los van de deal sites) een vervolgcursus voorstellen. Het concept van achteraf iets aanvullend verkopen wordt ook vaak ‘upsellen’ genoemd.
Besluit (enkele bonus tips)
Zoals met veel zaken krijg je pas concrete inzichten door uiteindelijk zaken uit te proberen. Enkel dan kan je echt weten of het de moeite waard is. Indien ja, dan kan je het herhalen.
Dit zal ik uiteindelijk ook doen. Het verslag hiervan krijg je uiteraard hier te horen.
Persoonlijk zou ik niet het hele jaar door deals aanbieden. Je krijgt al snel de reputatie van ‘goedkope’ zaakvoerder.
Maak de deal ook niet te goedkoop. Het zal misschien wel meer mensen aantrekken MAAR de kwaliteit ervan is veelal minder goed.
Als jouw business sowieso overcapaciteit heeft, is het des te gunstiger om aan de hand van deals extra uit je zaak te halen. Enerzijds financieel anderzijds qua naambekendheid.