Advocaten: maandelijks enkele duizenden euro’s extra ?
Onderzoeksvraag
Met dit onderzoek willen we antwoord geven of het opbrengt om -als advocaat– goed te scoren in Google. In dit artikel worden enkele bevindingen toegelicht op basis van objectieve cijfers.
Als bonus krijg je ook nog eens toegang tot een handige PDF met 5 concrete TIPS dat je kan gebruiken om jouw website een extra boost te geven.
Inhoudsopgave
Help, een LIJK ! Wat nu?
Onder Zoekmachine experten zeggen we vaak al lachend:
De beste plaats om een lijk te verbergen is op de tweede plaats van Google
Onderstaande afbeelding illustreert wat hiermee bedoelt wordt.
Met andere woorden indien je gevonden wil worden via Google MOET je op pagina 1 staan. PUNT.
Het is immers uiterst zeldzaam dat mensen nog iets zoeken op pagina 2 of hoger.
Het liefst zit je zelfs in de top 3 (omdat daar +- 60% van de bezoekers klikken). En idealiter zit je sta je zelfs op positie 1 voor relevante zoektermen gezien deze +- 30% van het zoekverkeer aantrekt.
Over Stijn Bernaer
Meer klanten?
Je kan je afvragen of het wel de moeite is om goed gevonden te worden via Google.
Of nog: heel concreet, brengt het mij klanten en (extra) winst op?
Hieronder staven we dit héél concreet met realistische cijfers. In de onderstaande tabel vind je
- Enerzijds enkele relevante zoektermen in de advocaten niche
- In de 2de kolom vind je het aantal keer dat hier maandelijks op gezocht wordt
- Uiteraard zullen ‘Googelaars’ niet allemaal op dezelfde websites klikken. De meesten zullen op de nr 1 website klikken (als referentie wordt vaak 31,24% genomen). De rest van het zoekvolume wordt verspreid over de overige posities.
- Van de bezoekers zal ook niet iedereen klant worden. Algemeen wordt uitgegaan van een 8% -wat men noemt- conversie ratio.
1| zoekterm | 2|aantal zoekopdrachten | 3| bezoekers voor positie 1 | 4| geschat aantal extra klanten |
---|---|---|---|
advocaat Antwerpen | 390 | 121 | 10 |
advocaat Leuven | 210 | 66 | 2 |
advocaat Brugge | 170 | 53 | 4 |
advocaat Gent | 260 | 81 | 6 |
advocaat Mechelen | 110 | 34 | 3 |
Voorbeeld: Nemen we “advocaat Antwerpen”. Dan kunnen we zeggen dat maandelijks 390 mensen hierop zoeken. Van de 390 gaan er 121 bezoekers (=31,24%) naar de website op positie 1. En van die 121 blijven er 10 plakken als klant (8% conversie).
In de video hiernaast wordt dit nogmaals meer visueel voorgesteld.
Meer winst?
Levert dit jou nu meer winst op? Ja, reken maar !
Hoeveel? Dat hangt uiteraard af van hoeveel je een klant kan aanrekenen!
Laten we opnieuw de zoekterm “advocaat Antwerpen” onder de loep nemen. De website op positie 1 haalt hier 10 nieuwe klanten uit.
Rest ons enkel te bepalen hoeveel die 10 klanten je opbrengen. Dit is uiteraard dossier afhankelijk, bepaalde dossiers zullen meer werk vragen (en hiervoor kan je doorgaans meer vragen). Maar laat ons de berekening zéér ‘pessimistisch’ vervolledigen. Stel dat elk van die 10 klanten gemiddeld 2500€ in het laatje brengen. Dat betekent dus een potentieel van 25.000€ per maand enkel en alleen voor de zoekterm “advocaat Antwerpen”.
Scoor je daarnaast ook nog goed voor andere zoektermen, dan kan je dit bedrag nog verveelvoudigen. Gezien de advocatuur een sector is waar er relatief veel specialisatie is, kan je op veel relevante zoektermen proberen goed te scoren.
Hieronder vind je alvast enkele van de belangrijkste, met tussen de haakjes het maandelijks zoekvolume:
- pro deo advocaat (1600)
- advocaat echtscheiding (260)
- advocaat arbeidsrecht (210)
- advocaat familierecht (140)
- advocaat vreemdelingenrecht (90)
- advocaat verkeersrecht (90)
- advocaat bouwrecht (70)
- advocaat erfenisrecht (50)
- advocaat erfrecht (50)
- advocaat onderwijsrecht (40)
- advocaat milieurecht (30)
- advocaat btw (20)
- advocaat ondernemingsrecht (20)
- advocaat gezondheidsrecht (10)
- advocaat intellectueel eigendom (10)
- advocaat internationaal recht (10)
- advocaat jeugdzorg (10)
- advocaat ontslagrecht (10)
- advocaat pensioenrecht (10)
- ..
Al deze zoektermen kunnen al dan niet aangevuld worden met de regio. Bijvoorbeeld “advocaat echtscheiding Brugge”.
Kapers op de kust?
In de vorige paragraaf gingen we uit van een nummer 1 positie. Dit is niet altijd zo evident. Immers als de concurrentie sterk is, zullen er extra inspanningen gevoerd moeten worden.
Er kan immers maar één advocaat op positie 1 staan voor een bepaalde zoekterm!
Anderzijds kan je vaak met een beperkte inspanning goed scoren voor een set van zoekwoorden waarvoor de concurrentie eerder aan de lage kant ligt.
Word jij dé advocaat die voor jouw regio op NUMMER 1 staat voor de belangrijkste zoektermen?
Met als gevolg maandelijks enkele duizenden euro’s extra !